Campagne voeren in de autobranche

In deze blog behandelen we de automotive marketing. Hoe kan je nou het beste een auto verkopen en waar moet je als verkoper nou goed op letten? Online marketing wordt steeds belangrijker in een digitaliserende wereld en dit zal de komende jaren blijven toenemen, ook voor de autobranche.


Er worden steeds vaker updates op het internet en in apps uitgevoerd, waardoor je als gebruiker direct kan shoppen op bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Twitter. Een belangrijk aspect van de automotive marketing is daarom de automotive social media, oftewel het maken van reclame op bestaande platformen. Hieronder geven wij 3 tips om jouw social mediastrategie optimaal te benutten:


1. Zet de automotive social media campagnes in op basis van de klantreis.

De klantreis bestaat uit een aantal stappen. In de zogeheten “awareness” fase zijn klanten nog niet bewust van jouw product en/of bedrijf. Op social media kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld een professioneel-ogende video online te plaatsen met het aanbod dat jij in jouw showroom hebt staan en de voordelen te benoemen van jouw autobedrijf ten opzichte van de andere autobedrijven. Vervolgens zal de kijker twijfelen over zijn aankoop en komt men in de zogeheten “consideration” fase terecht. Er wordt nu actief gezocht naar mogelijke verkopers van auto's en naar de mogelijke modellen om te kopen. Als verkoper kun je hier bijvoorbeeld op inspelen door een carrousel-indeling te maken op Facebook, waarin je verschillende modellen uit jouw aanbod toont met hun uitzonderlijke eigenschappen. Een stukje car marketing op maat gemaakt voor de potentiële koper. Daarna komt deze persoon in de “purchase” fase terecht. Het woord zegt het al: hier wordt de aankoop daadwerkelijk gedaan. Als autobedrijf kun je hier bijvoorbeeld op inspelen door actuele acties te delen op jouw kanalen. Die acties kunnen betrekking hebben tot bijvoorbeeld een inruilvoordeel. Uiteindelijk eindigt de koper in de “advococy” fase. Hierin draait het voor het bedrijf om aftersales en klantbinding. Het gaat erom dat de klant een echte “fan” wordt van jouw autobedrijf. De klant kan op deze manier nieuwe klanten binnenhalen via mond-tot-mond reclame, reviews etc. Op social media kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een advertentie-indeling, waarin je vraagt of mensen een positieve review achter willen laten.

Deze terugkoppeling is enorm belangrijk voor een goede naamsbekendheid in jouw regio.


2. Optimaliseer jouw campagnes voor mobiel

95% van de mensen gebruikt social media via hun smartphone. Daarnaast is de smartphone hét apparaat geworden om onderzoek te doen naar een product. Mensen zoeken via hun smartphone naar producten, de bijbehorende voordelen en beschikbare alternatieven. Wanneer ze een keuze hebben gemaakt switchen ze vaak naar de desktop om de aankoop te doen. Het is belangrijk dat jouw campagnes op social media daarom goed zijn afgestemd op dit gedrag. Een kleiner scherm betekent bijvoorbeeld minder tekst, zowel in de afbeelding als de advertentietekst.


3. Ga een samenwerking met influencers aan

Wanneer iemand een grote groep volgers heeft die interesse heeft in jouw product is het natuurlijk altijd interessant om hiermee samen te werken. Dit kan bijvoorbeeld gaan om bloggers, vloggers of Instagrammers. Omdat zij een band hebben opgebouwd met hun volgers kunnen zij hun autoriteit inzetten om invloed uit te oefenen op het koopgedrag van hun volgers. Hierbij is het wel belangrijk dat je eerst een goed plan maakt en gaat kijken op basis van de doelgroep of je de juiste influencer betrekt. Een goed voorbeeld voor de autoverkoop is JayJay Boske; als presentator van Day1, een Youtube-kanaal met meerdere series over auto's, entertaint hij dagelijks jouw doelgroep.


Heb jij hier geen tijd voor en/of beschik jij niet over de juiste kennis? Occasion Online kan jouw autobedrijf helpen! Wij stimuleren de verkoop van jouw aanbod door een professionele foto- en videoshoot, door online marketing toe te passen op de juiste doelgroep, door een nieuwe website te bouwen en/of door campagnes te voeren op jouw sociale kanalen. Hierin kun je zelf bepalen van welke diensten je gebruik wilt maken en wat het budget hiervoor is. Voor meer informatie kun je kijken op www.occonline.nl of mailen naar support@occonline.nl.

Recente blogposts

Alles weergeven